Een van de belangrijkste verplichtingen van bedrijven is om werknemers uit de buurt van gevaar te houden. Aan de andere kant is het, als zich problemen voordoen, noodzakelijk om attent te zijn en eerste hulp te verlenen. Met eenvoudige technieken is het zelfs mogelijk om een leven te redden.
In dit verband moet bijzondere aandacht worden besteed aan de EHBO cursus binnen het bedrijfsleven. Kleine details kunnen van fundamenteel belang zijn bij het uitvoeren van een snelle en noodactie met een of andere gewonde werknemer.
Eerste hulp in het bedrijfslevenBedrijven moeten een specifieke kit hebben voor de praktijk van de eerste hulp en ook een persoon die gespecialiseerd is in het uitvoeren van de noodzakelijke zorg. Daarom is het essentieel dat de beroepsbeoefenaar de EHBO cursus uitvoert om te handelen in overeenstemming met de behoeften van de uitgevoerde activiteit, waardoor ernstigere problemen worden vermeden.
Wat is het doel van de EHBO cursus?Het doel van de EHBO cursus is om medewerkers voor te bereiden en te trainen om op de juiste manier te handelen in noodsituaties binnen de werkomgeving.
Het verlenen van de nodige onmiddellijke zorg om te voorkomen dat de gezondheidstoestand van het slachtoffer verslechtert tot de komst van professionele medische hulp. Het zijn theoretische en praktische inhouden met simulaties van reële risico’s en hulp aan slachtoffers.
Naast de opleiding dient het bedrijf zich uit te rusten met een EHBO kit, met het nodige materiaal om de eerste hulp te verlenen en dit materiaal op een adequate plaats en gemakkelijk toegankelijk te bewaren.
Eerste Hulp kitDe kit moet worden geassembleerd volgens de activiteiten die door het bedrijf worden geleverd. Daarom moet de EHBO-kit anders zijn in een keramiek fabrikant dan in een boekhoudkundige onderneming. De materialen moeten in een koffer zitten die gemakkelijk te identificeren is.
De EHBO-kit moet gemakkelijk en snel toegankelijk zijn voor degenen die verantwoordelijk zijn voor de actie. Maar daarvoor moeten ze wel een eerste EHBO cursus krijgen, zodat ze zo’n belangrijke functie in een bedrijf kunnen vervullen. De acties die kort na een ongeval worden ondernomen, helpen om te bepalen hoe de werknemer zal herstellen of zelfs zijn leven zal redden.
|